Makna Sebuah Kehidupan

25 December 2011

2 comments
Saat ku terlupa KAU mengingatiku
Tika ku Jatuh KAU bangkitkan aku
Bila ku berharap KAU sentiasa ada di sisiku
Tapi..
Aku sering lupai pabila dalam kesenangan..
YA Allah
Diri ini selalu khilaf
Dalam MengingatiMu....

Alhamdulillah..syukur pada Allah kerana masih memberi ruang nafas untuk terus meniti dalam kehidupan...:)

Coretan terakhir utk 2011..

Alhamdulillah..genap setahun blog ni bertapak..harap spnjg ni de manfaat yg diberi..:)

Terlalu banyak nikmat yg Allah berikan..rasa sangat2 kerdil diri ni... kerana kurangnya rasa bersyukur dalam hati.. terkadang rasa malu..hanya beberapa hal yg diminta tak dimakbulkn..hati sudah membentak...terkadang sesuatu tu untuk kebaikan diri...

Syukur Alhamdulillah..beberapa kali diri terlupa...masih lagi diberi ruang untuk memperbaiki diri..dan terima kasih pada sahabat yang sentiasa mengingati..dan syukur sekali lagi kerana sentiasa mempertemukan aku dengan org yg baik2...:)...

k..tutup pasal ni..macam biasa nak kongsi sesuatu yang menarik...

Makna Sebuah Kehidupan..
Nak kongsi  satu puisi dipetik dari Buku Makna Sebuah Kehidupan...sama2 kita hayati setiap bait kata...:)


-Raja Ahmad Mukhlis Al-Azhari-

Amalahullahu bilutfiHi Al-Khafiy
Makna Sebuah Kehidupan

Ketika insan melihat ke langit,
Lalu bertanya kepada dirinya,
Adakah langit sebagai hujungnya,
Hujung bagi sebuah kehidupan?

Saat insan melihat ke tanah,
Lalu hati terasa pasrah,
Adakah ini penghujung kisah,
Atau dari sini mulanya kembara,
Kembara menuju destinasi cinta?

Ketika insan mendengar firman,
Mencari jawapan daripada Tuhan,
Tentang makna sebuah kehidupan,
Lalu Allah memberi pedoman,
Tentang diri jua kehidupan,
Tentang yang pasti berbanding kepalsuan.

Hidup ini maknanya nyata,
Bagi mereka yang inginkan bahagia.
Hidup ini hakikatnya ada,
Pada kembara menuju cinta,
Cinta Tuhan yang Maha Pencinta.

Maka hiduplah dengan makna ini,
Duhai insan yang mengerti,
Andai kebahagiaan yang ingin dicari,
Kerana hidup di dunia cuma sekali,
Sebelum kembali ke akhirat yang pasti,
Sedang setiap pilihan akan ditanya,
Apa ertinya ini dan mengapa,
Bukankah tujuan diciptakan untuk mengabdikan diri,
Kepada Tuhan Maha Pencipta?




Tertarik dgn perkongsian kata2 ni...simple but meaningful....:)

Credit: TopSphere Resources

ramai nak belajar, tapi hatinya kosong
ramai nak tgk, tapi mata dihalang rambut
ramai nak dgr, tapi telinga ditutup dgn tangan
ramai nak bercakap, tapi mulut kapit rapat.
ramai nak menjerit, tapi gigi dikancing kuat.
ramai tahu cara nak buat persoalan/tanggapan, tapi tak ramai tahu cara nak menyoal


pokok pangkal nya, tanda sama itu diri, tanya sama itu hati, kalo jiwa itu bersih, otak nya putih, akal nye tinggi, pemikirannya panjang,semua orang bole buat keputusan yang mudah.

hidup ini mudah. Allah dah kasi jalan yg lurus untuk kita ikut. cuma kita ni lalai di dunia, tak pandai nak pilih jalan, tersalah jalan bengkang bengkok jadinya.

Allah dah lahirkan orang berilmu dan sebagainya setiap jalan2 bengkok, mcm towtruck tunggu kete tepi jalan tunggu eksiden. tinggal nak nak bawak kita ke jalan lurus, bantu dengan cara mudah. tapi itu lah yg kita slalu lupa, terlepas pandang. pendek cite, kita malas.

Perkongsian satu video dari Dr.Maza..rasa sangat2 tenang melihat video ni...sama2 kita hayati..:)


Hanya padaMu, selayak-layaknya hati ini kembali...:)

setakat ni dulu..entri kali ni...klau de kekhilafan harap ditegur& di maafkan...harap kita semua akan sentiasa menjadi lebih baik...

p/s:sekarang tengah cari buku "Give and Take..Antara Hamba dan Pencipta"...rmai org kata best...

Coretan 10 Minit....

20 December 2011

2 comments
Assalamualaikum...yg de baca entri ni..harap semua berada dibawah rahmatNYA...

Ada masa terluang ni nak update blog sat... pejam celik..pejam celik..2011 dah nak tutup tirai..lepas ni 2012 menjelma..umur semakin bertambah...harap diri  pun dapat bertambah baik bersama matangnya usia...:)

Point 1:

2..3..hari ni..ada buat research tentang air zam-zam...sekurang2nya dapat tambah sedikit ilmu pada diri yang mmg dah sedikit ni..klau org tanya ada juga point yg nk dibicarakan...

“Sebaik-baik air di muka Bumi adalah air Zamzam, di dalamnya ada makanan yang mengenyangkan dan ubat yang menyembuhkan penyakit.” (Thabrani dan Ibnu Hibban).

” Dan apakah orang-orang yang kafir tidak mengetahui bahwasanya langit dan bumi itu keduanya dahulu adalah suatu yang padu, kemudian Kami pisahkan antara keduanya. Dan dari air Kami jadikan segala sesuatu yang hidup. Maka mengapakah mereka tiada juga beriman? “ (QS Al-Anbiyaa/21:30)

Klau nk tahu lebih lanjut pasal air zam2 ni..bleh la tgk link ni.. http://addin.ritanm.com/sains-dalam-islam/tahukah-anda-kebenaran-tentang-air/

Banyak yg boleh kita ambil disebalik air zam2 ni.. Air zam2 tak boleh dipengaruhi tapi boleh mempengaruhi... kalau kita campurkan dengan serbuk lain..tidak menghilangkan kejernihan air ni.. kita boleh aplikasi air zam2 ni dalam kehidupan kita..x mudah dipengaruhi anasir luar yang boleh merosakkan kejernihan hati..kuatkan dengan iman dan amalan..terkadang kita boleh mempengaruhi anasir yg negatif untuk menjadi positif...

Nak kongsi  satu petikan dari artikel di atas...

jika kita melakukan atau mendengar perkara-perkara yg tidak berfaedah dan negatif molekul air dalam badan kita berubah menjadi sesuatu yang ‘tidak cantik’. Apakan terjadi dengan rohani dan jiwa kita? Jiwa kita juga kacau seperti molekul air itu, rasa tidak tenang.  Jika kita mengalunkan zikrullah, membaca Al-quran, berfikiran positif dan membuat kerja-kerja yang diredhai oleh Allah, insyaAllah rohani dan jiwa kita menjadi tenang seperti molekul air zam-zam yang cantik dan berkilau.


Point 2:

Hidayah ini milik Allah..

Dalam beberapa hari ini..Allah memberi peluang pada diri membaca kisah2 orang menerima hidayah Allah...terkadang membuat diri ini tersenyum sorang2 melihat keindahan cara mereka menerima hidayah..kecekalan mereka...terkadang melihat diri ini kecil berbanding mereka2 yang betul menghargai cahaya islam...kita lahir sebagai islam pun seringkali terabai sbgai tjawab sorg islam... banyak perkara dunia yg kita sibukkn..ada yg x penting kita boleh menghadap 5..6 jam..tapi nak menghadap Al-Quran selama tu belum tentu..kalau difikirkan balik...banyak masa dihabiskan dengan perkara2 yg x de manfaat..lepas kita merungut masa yang tak cukup...padahal masa yang diberikan betul2 cukup..x de kurang x de lebih....:)


Point 3:

Isu Ludah Meludah

Sekarang isu ni tengah panas dekat internet... nak beri pandangan cikit je..x usah la kita terlalu taksub dengan politik..sampai nak meludah-ludah..dan memaki..islam x ajar cara ni..yang nak diludah pun orang islam...lepas tu last2 ucap takbir....jangan nak kotorkan islam dengan cara-cara macam ni.. nak sokong politik..sokong la..jangan la terlebih2...lepas tu nak gaduh2... tak kemana pun kita ni..tak kira menteri ke..pegawai ke...orang biasa  ke...last2 kain kafan jugak yang bungkus kita...ingat..apa yang kita perbuat dimuka bumi akan dihitung diakhirat sana...


Point 4:

Asas Kehidupan

Nak kongsi satu ungkapan yang menarik dari Dr Maza...

“Jika Tidak Dapat mengucapkan Perkataan Yang Baik Maka Banyakkanlah Diam... Jika Dirasakan Memberi Nasihat Terlalu Berat cukuplah Dengan Menghulurkan Doa Dan Munajat... Allah Tidak Menciptakan Manusia Itu Bodoh Tapi Kebijaksanaan Yang Berbeza....Justeru itu Carilah Kebijaksanaan Itu Kerana Itulah Saluran Kita Untuk Berbakti...."


"Dunia Ini Hanya Persinggahan"

"Lawak2 jugak...ade masuk tersirat.."


Entri untuk kali ini dinoktahkan kat sini dulu..klau de masa kn diupdate lgi...klau de tersilap bicara harap dimaafkan....klau ada salah tolong diberi teguran..sama2 kita mengingati....

Banyak Betul Kebetulan...???

12 December 2011

1 comments
Banyak Betul Kebetulan....

Betulkah ada banyak kebetulan dalam hidup..??... sebenarnya x de istilah kebetulan dalam kehidupan..semua telah direncanakan Allah untuk kita.. tapi sungguh cantik Allah mengatur rencana dalam hidupku..terkadang tak terlintas pun difikiran aku..bermula dengan satu tanda tanya..semuanya telah dijawab dengan begitu mengagumkan.. tak boleh nak huraikan perasaan dalam hati ini.. syukur pada Allah memakbulkan doaku sekali lagi..Alhamdulillah... J

Yang pasti 2 perkara yang berlaku pada tarikh 10.12.11 biarlah terus terpahat dalam hati..tak nak ceritakan disini.. J


Ok..cukup setakat ini..ada yang lebih penting nak dikongsi.. sungguh rasa sayu mendengar penderitaan yang dialami.oleh adik An-Nur dan Annisa yang menghidapi penyakit  CEREBRAL PALSY (Lumpuh Otak) &  MITOCHONDRIAL DISEASE.

Bagilah yang membaca entri ni..harap kita dapat meringankan sedikit beban untuk membiayai kos perubatan yang ditanggung... yang tak mampu kita hulurkan secebis doa untuk adik2 ni kembali sihat untuk terus diberi ruang dalam kehidupan dengan izinNYA.. Allah memberikan kita senang untuk membantu yang susah dan Allah memberikan kita sihat untuk membantu yang sakit... J
Untuk maklumat lanjut tentang adik2 ni..boleh la pergi kt pages fb http://www.facebook.com/hope2walk?sk=wall @ http://hope2walk.blogspot.com

Yang ke3..nak kongsi satu video oleh Dr.Maza..mungkin ada yang dah tengok... sama2 kita hayati...mungkin kita terlupa sekurang2nya boleh mengingati..


"Jangan Bersedih sesungguhnya Allah bersama kita"


Pilih jangan x pilih.... :) 



cukup disini untuk coretan kali ini..agak berterabur entri ni..harap x de masalahkan..betul2 kekurangan masa untuk update blog.. Sekarang agak sibuk dengan preparation VO utk final accounts.. nak belek drawing2 yg berterabur..tpi keje kna ikhlaskn.. :)

Saat Berpisah...

28 November 2011

1 comments
"Mati itu Pasti"

Sebaik-baik penasihat ialah kematian. Namun, mana mungkin orang yang pernah mati datang kepada kita untuk menasihatkan? Mengingatkan mati, menakutkan. Manusia akan takut pada apa yang tidak diketahuinya.

Semuanya masih misteri. Hanya tinggal Al Quran dan Al Hadis untuk kita rujuk bagi mengetahui tentang kematian. Namun berapa kerat antara kita yang berbuat demikian… Cerita tentang kematian akan mematikan rasa kemanisan menikmati hidup ini. Dan akibatnya, mati terus mati dalam hidup kita!

Jika seseorang mengingati mati, akan mudah hatinya dilentur kepada makrufat dan makrifat. Jika mengingati kematian jiwa akan jeran dan bosan dengan maksiat dan sayyiat (perkara yang buruk). Jika mati itu hidup di dalam hati kita…kita akan mudah memberi dan meminta maaf. Kita akan mudah bersabar dan bertenang dengan karenah insan.  Nikmat dosa akan sirna dengan mengingati mati. Azab taat akan kecil bila teringat saat kembali.

Ketika hatimu jemu dengan ketaatan, mula tergiur dengan kemaksiatan… kenang-kenangkanlah SAAT BERPISAH

Saat perpisahan itu pasti tiba. Dan tidak ada masa yang sesuai untuk saat itu. Kita datang tidak diminta, kita pulang tidak diduga. Bila sanggup hidup, mesti sanggup mati. Bila sanggup datang, mesti sanggup pulang. Kita hanya menghabisi bilah-bilah hari yang telah ditentukan. Tujuan ke sini untuk diuji… tiba masanya pasti kembali!

Mengapa terlalu enggan untuk berpisah? Nikmat sangatkah dunia ini? Padahal senang dan susah bertukar ganti, suka dan duka datang dan pergi. Tidak ada yang kekal lama, semuanya bersifat sementara. Jika mati tidak memisahkan, kesenangan ini pun akan pergi jua. Kata mereka yang arif tentang kehidupan:

“Manusia lahir bersama tangisan, dicelahi kehidupannya oleh tangisan dan akan dihantar ke pusara oleh tangisan.”

Pernahkah ada kesenangan yang abadi dan hakiki? Tidak ada. Justeru, hiduplah berpada-pada. Hiduplah bagai musafir lalu yang singgah bagaikan dagang di rantau orang. Hatinya tetap merindui kampung halaman. Hiduplah bagai orang yang sedang menyeberangi satu jambatan. Tidak sudi berlama-lama kerana di situ hanya sementara. Kakinya melangkah kencang justeru jiwanya sudah di seberang.

Hidup mesti sederhana kerana dunia ini sementara. Sederhana itu bukan pada ringgit dan harta tetapi pada jiwa dan rasa. Jangan terlalu gembira, jangan terlalu berdukacita.

Tidak ada kesenangan yang tidak diiringi kesukaran dan tidak ada kesukaran yang tidak diiringi kesenangan. Selepas ketawa, pasti menyusul air mata. Selepas nestapa pasti kegembiraan menjelma. Allah memberikan kita terang… untuk bersyukur. Allah berikan kita gelap… untuk bersabar.

Jadilah insan lara yang temannya mujahadah dan taubat. Sentiasalah berusaha menjadi insan yang baik walaupun masih digamit oleh ghairah kejahatan dan dosa. Jatuh, bangun kembali. Jatuh, bangun lagi.

Ukirlah seribu taubat walaupun telah berkali-kali ia dimungkiri. Allah tidak akan jemu dengan taubat hamba-Nya selagi kita tidak putus asa kepada-Nya. Tempuhi jalan mujahadah sekalipun langkahmu pernah goyah. Jangan mengalah. Kau tidak akan kalah selagi tidak mengalah.

Luruskan jalan menuju Tuhan dengan tulusnya hati sesama insan. Elakkan hasad, jauhi mengumpat. Jika tidak mampu menambah, jangan mengurang. Jika tidak mampu menjulang, jangan menghalang. Ingat selalu kata hukama:

“Jika tidak mampu menjadi garam yang memasinkan ikan, jangan jadi lalat yang membusukkannya.”

Jika tidak dapat mengucapkan perkataan yang baik, banyakkan diam. Jika memberi nasihat dirasakan terlalu berat, cukuplah dengan menghulurkan doa dan munajat. Setiap kita mempunyai kelebihan. Kata orang, Tuhan tidak mencipta manusia cerdik sungguh… Tuhan mencipta manusia dengan kebijaksanaan berbeza.

Justeru, carilah apakah “kebijaksanaan” itu kerana itulah saluran kita untuk berbakti. Ketika rasa takut singgah oleh kebimbangan dijemput maut… katalah pada diri, bila berdepan dengannya kita akan lupa segala-galanya. Kesayangan yang kita takutkan kehilangannya, kecintaan yang kita bimbangkan perpisahan dengannya, akan menjadi sedebu bila berdepan dengan detik itu.

Kita akan terlupa akan jalan yang telah jauh kita tinggalkan di belakang kerana memandangkan jalan yang lebih jauh merentang di hadapan. Nikmat dunia akan kita lupakan sebaik sahaja melihat azab di akhirat. Dan azab di dunia akan kita lupakan setelah melihat nikmat di akhirat.

Sesungguhnya mati itu bukan satu pengakhiran tetapi ia satu permulaan kepada satu kehidupan yang lebih sejati dan hakiki. Mati itu hanya proses perpindahan – dari alam dunia ke alam barzakh. Sama seperti kelahiran – proses berpindah dari alam rahim ke alam dunia.

Ya, kalau sanggup datang. Mesti sanggup pulang. Hati sewajarnya sentiasa merasa bertemu tak jemu, berpisah tak gelisah. Bukankah kita bertemu untuk berpisah? Dan berpisah untuk bertemu? Semoga kembara kita di dunia akan tiba bersama di hujung destinasinya… syurga!

Pada kita, cuma pasrah…
PASRAHTuhan,
Pada Mu aku pasrah
akur, alah dan menyerah
Seluruhnya sudah pudar
cintaku kian tercalar

Tuhan,
Senjaku semakin dekat
Di sumur dosa aku melarat
di hujung umur kupasti kembali
sedang hatiku tak suci lagi

Tuhan,
Langkahku entahkan mati
mendaki kasihMu nan tinggi
namun cintaku bukan palsu
walaupun sering terganggu

Tuhan,
kekadang terasa sayang-Mu
bersama kurnia hidayah
kekadang terasa murka-Mu
seiring patahnya mujahadah

Tuhan,
terlerai ribuan taubatku
terungkai semua janjiku
kataku sering mungkir
CintaMu sering terpinggir

Tuhan,
Aku masih setia
mengemis di jendela usia
terus mencari wajah diri
menadah keampunan Ilahi!

by Pahrol Mohammad Joui~http://genta-rasa.com


Kiriman:malekredzuan (Halaqah.net)

Bila Dahi Tak Mencecah Sejadah

23 November 2011

0 comments

“ Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang Yang banyak bertaubat, dan mengasihi orang-orang Yang sentiasa mensucikan diri ”

~SURAH Al-Baqarah:222~


~BILA DAHI TAK MENCECAH SEJADAH~

Bersihkanlah dirimu sebelum kamu dimandikan,
Berwuduklah kamu sebelum kamu diwudukkan,
Dan Solatlah kamu sebelum kamu disolatkan,
Tutuplah Auratmu sebelum Auratmu ditutupkan,


Dengan kain KAFAN yg serba putih..
Pada waktu itu tidak guna lagi bersedih,
Walaupun org yg hadir itu merintih,
Selepas itu kamu akan diletak di atas lantai,
Lalu dilaksanakan solat jenazah,
Dengan 4 kali takbir dan 1 salam,
Berserta Fatihah, Selawat dan doa,
Sbg memenuhi tuntutan Fardhu Kifayah..


Tapi apakah 4 kali takbir itu dpt menebus
Segala dosa meninggalkan solat sepanjang hidup?
Apakah solat jenazah yg tanpa rukuk dan sujud
Dapat membayar hutang rukuk dan sujudmu yg telah luput?
Sungguh tertipulah dirimu jika beranggapan demikian,
Justeru ku menyeru sekelian Muslimin dan Muslimat
Usunglah dirimu ke tikar solat,
Sebelum dirimu diusung ke liang lahad,
Menjadi makanan cacing dan mamahan ulat..


Iringilah dirimu ke masjid,
Sebelum kamu diiringi ke pusara,
Tangisilah dosa-dosamu di dunia,
Kerana tangisan tdk berguna di Alam Baqa’..


Sucikanlah dirimu sebelum kamu disucikan,
Sedarlah kamu sebelum kamu disedarkan,
Dgn panggilan ‘Izrail yg menakutkan,
Berimanlah kamu sebelum kamu ditalkinkan,
Kerana ianya berguna utk yg tinggal,
Bukan yang pergi..


Beristigfarlah kamu sebelum kamu diistigfarkan,
Namun ketika itu istigfar tdk menyelamatkan..


Ingatlah di mana saja kamu berada,
Kamu tetap memijak bumi Tuhan,
Dan dibumbungi dgn langit Tuhan,
Serta menikmati rezeki Tuhan,
Justeru bila Dia menyeru, sambutlah seruan-Nya,
Sebelum Dia memanggilmu buat kali yg terakhirnya..


Ingatlah kamu dahulu hanya setitis air yg tdk bererti,
Lalu menjadi segumpal darah,
Lalu menjadi seketul daging,
Lalu daging itu membaluti tulang,
Lalu jadilah kamu insan yg mempunyai erti..


Ingatlah asal usulmu yg tdk bernilai itu,
Yang kalau jatuh ke tanah,
Ayam tak petok itik tak sudu,
Tapi ALLAH mengangkatmu ke suatu mercu,
Yang lebih agung dari Malaikat…


Lahirmu bukan utk dunia,
Tapi gunakanlah ia buat melayar bahtera akhirat..
Sambutlah seruan ‘Hayya ‘alas Solah’,
Dgn penuh rela dan bersedia,
Sambutlah seruan ‘Hayya ‘alal Falaah’,
Jln kemenangan akhirat dan dunia..
Ingatlah yg kekal ialah amal,
Menjadi bekal sepanjang jln,
Menjadi teman di perjalanan,
Guna kembali ke pangkuan Tuhan..


Pada hari itu tiada berguna,
Harta, takhta dan putera,
Isteri,kad kredit dan kereta,
Kondominium, saham dan niaga,
KALAU DAHI TAK MENCECAH SEJADAH DI DUNIA…



Credit:Bee' Hg "Sahabat dri Islam itu indah dan lengkap(fb)

p/s:buat renungan bersama

Tak Bertajuk...

20 November 2011

0 comments
بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم 

Dengan nama Allah s.w.t dan lafazkan rasa syukur padaNYA dengan kurniaan rahmatNYA yang terus memberi kita untuk terus meniti dipentas kehidupan dengan nikmat hembusan nafas...

Dah berhabuk blog..sebulan lebih x diupdate dengan entri2 baru..diri ini ingin memohon maaf pada sahabat2 yang singgah..ada yg hntr mesej dekat ym dan email x dibalas.. bukan tujuan menghilangkn diri tpi lebih kepada memberi peluang untuk memerhati sesuatu yang selama ini terlepas pandang..(sangat bnyk..)..urrmm.. J

Alhamdulillah... akhirnya meeting psal vo berjalan lancar... dalam bulan ni btul2 berebut dengan masa.. utk preparation vo bnyk yg perlu ditgok balik..terkadang drawing yg berabad kna cari balik..klau item x de dlm BQ kna cri quatation dri supplier..wlaupun penat tpi bnyk yg dpt.. tpi pengalaman yg paling best dpt buat presentation didpn otai2 arkitek dgn engineer (maklum la pling muda.. J)...baik diorg nk dngr...entah btul entah tidak apa yg dibagi..janji smua selesai.. insyaAllah..hujung minggu ni ada satu lgi meeting yg menyusul...harap dipermudahkn sekali lgi...

Tutup psal ni ada sesuatu lgi yg menarik nak dikongsi... Alhamdulillah..syukur sekali lagi pada Allah kerana memberi peluang diri ini menghabiskan bacaan 3 buku yg sangat2 menarik untuk dihayati.. walaupun x de masa..tpi masih diberi ruang utk menghbisknnya...

1.Cogito Allah sum ! ~Semakin aku berfikir Allah semakin ada~ (Lalu Mohammad Zaenudin)

2..Isabella ~Sebuah novel Pembentangan Perbandingan Antara Islam dan Kristian “kisah benar”~ (Maulana Muhammad Saeed Dehlvi)

3.Rindu Eropah Tawan Damascus ~Kembara seluruh dunia..berhenti bila pokai..jalan semula jika berduit~ (Munir Ahmad)

Tajuknya nampak je berat..tpi pengisian yg sangat2 menarik.. terutama buku Isabella..btul2 meninggalkn kesan dihati.. insyaAllah kalau de kesempatan akan dikongsi sedikit tentang buku2 ini pada entri2 seterusnya..x janji...

k..la smpai disini coretan utk kali ini..lps ni kn ada beberapa artikel2 menarik yg kn dikongsi..dan ada 1 puisi..dh lma x menulis..akhirnya tertunai juga utk siapkn satu puisi...

“Silent Killer~Seeker~”
~Aku ibarat sampan kecil yg terkapai2 dilaut..dikelilingi kekuasaanMU... yg tidak akan berhenti belajar dan terus belajar untuk mdptkn keredhaan dan rahmatMU..jadikn sampan ini terus stabil pda keduduknnya walaupun dilanda badai..jangan sesekali biarkn sampan ini terbalik kerana putus asa dengan takdirMU..~

p/s: harap keputusan menolak 1 tawaran yg keemasan ni adalah tepat..niat dihati mmg nk pergi..tapi ada beberapa sebab yg x mengizinkn... insyaAllah ada sesuatu yg lebih baik menunggu dihadapan.. J

Berjalanlah Dengan Penuh Makna...

09 October 2011

0 comments
Assalamualaikum...sahabat2.. semoga berada dibawah payungan redhaNya...insyaAllah..

Alhamdulillah..syukur kepada Allah masih memberi denyutan nadi ini terus berjalan menghirup udara pemberianNya dan memberi mata ini melihat keindahan alam ciptaanNya yang sangat sempurna..

Dalam Jalan-jalan sebentar tadi mencari sesuatu untuk tatapan rohani terjumpa dengan artikel2 yang menarik utk dikongsi..



Fikirlah apa pandangan bumi padamu.
Mungkin meminta dikambus tanah?
Benci kau berjalan pada atasnya?
Senang bila kau menjejaknya?
Atau lebih baik kau tiada daripada ada?
Cari fitrah diri, insyaAllah senang kemudian hari..
~Akuislam.com~

Adakala, kita merasakan kehidupan ini akan berterusan tanpa hujungnya. Lalu, jiwa kita terasa selesa dengan kesenangan dunia. Adakala, kita menempa jaya demi jaya dalam mendaki kemuncak tertinggi di dalam jiwa. Lantas, timbul rasa dunia itu milik kita selamanya. Ketika itu kita lupa bahawa kehidupan kita ini ada titik noktahnya. Bahkan, kita melupakan tempat kembali kita yang hakiki.
~iluvislam.com (Dunia Kita ada Noktahnya)~

Belum saatnyakah kita menangis di hadapan Allah..???. Atau jangan-jangan, hati kita sudah teramat keras untuk tersentuh dengan kekuasaan Allah yang teramat jelas di hadapan kita. Imam Ghazali pernah memberi nasihat, jika seorang hamba Allah tidak lagi mudah menangis karena takut dengan kekuasaan Allah, justru menangislah karena ketidakmampuan itu.
~ukhwah.com ( Menghias hati dengan menangis)~

Inilah sedikit petikan daripada artikel2 tersebut ..untuk direnungkn bersama.. bukan sekadar kata-kata indah yang dibawa angin tetapi untuk dihayati...

Terkadang dalam melayari kehidupan sehari2..banyak yg terlupa..banyak yg terabai...  mencari waktu untuk pengisian rohani pun dikaburi dengan kesibukan kerja yang takkan pernah terhenti.. padahal setiap hari menggunakan nikmat nafas yang diberikan Allah melakukan kerja2 seharian.. begitu mudah diri terlupa... J

Bersama kita mengambil kesempatan yang ada untuk mecari redha Allah..mengimbangi hal2 dunia.. dan ibadat2 kepadaNya... mengingati antara satu sama lain kalau ada yang terlupa... hari ini kita sihat.. esok mungkin kita sakit... hari ini kita boleh lagi berjalan esok belum tentu kita akan terjaga..

Kalau ada kekhilafan pada diri... segeralah bertaubat kepadaNya... kemana lagi ntuk mengadu pabila rasa sakit.. pabila rasa sedih.. pabila rasa sunyi..kalau bukan sujud kepada Allah s.w.t..  hanya kepadaNya kita mengharap..

Berjalanlah dihamparan bumi dengan penuh makna menghargai apa yang ada.. ikhlaskn dgn rasa syukur... memerhati dan memahami..bukan dengan kesombongan dan keangkuhan ....


Silent Killer ~seeker~

 “Berjalanlah tanpa henti mencari dan terus mencari.. belajarlah memerhati dan memahami bukan selalu mengikuti.. J


P/s:kalau de kesempatan cari lah artikel2 diatas..sangat menarik. J

Bukan Niatku..~Devotees~

25 September 2011

0 comments


Bukan Niatku
~Devotees~

Berjanji ku
Disuatu ketika
Bahwa aku takkan menduakanMu
Dan aku takkan biar sesiapa
Cuba memalingku dari jalan bahgia

Ternyatalah perjalanan ini
Tidak semudah yang ku tafsirkan
Jalannya berliku
Turunnya berliku
Jika tersilap langkah
Menyesal sesal selamanya

Kasih andai cinta yg kusemai
Rapuh menanti ditewas dugaan
Maafkan aku
Kiranya tak tertanggung
Segala harapan yang diberikan
Maafkan aku
Yang tiada berdaya
Kerna bukan niatku untuk melakukannya

Kasih andai cinta yg kusemai
Rapuh menanti ditewas dugaan
Maafkan aku
Kiranya tak tertanggung
Segala harapan yang diberikan
Mungkinkan ada pengampunan dariMu
Kembalikan fitrah kehambaanku
Hinanya aku
Merayu kepadaMu
Setelah kering dosa yang kulakukan
Maafkan aku
Yang tiada berdaya
Kerna bukan niatku untuk melakukannya

Santai sekejap

24 September 2011

0 comments
Manusia - Eh, dah subuh dah?
Malaikat - bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu ....
Syaitan - Alahhhhhh, kejaplah, ngantuk ini...awal lagi nie?.zzzzzzzz

Manusia - Nak makan, laparlah ??
Malaikat - Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah....
Syaitan - Ahh, tak payahla... dah lapar ini !! mmm..sedapnyaaaa? ..

Manusia - Hari ni nak pakai apa ye?
Malaikat - Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat..
Syaitan - Ehh, panaslah, takde style langsung, nampak kampung!!!
Manusia - Alamak, dah lewat!
Malaikat - Bersegeralah wahai manusia , nanti terlewat ke pejabat.....
Syaitan - Ahhh?awal lagi?mmm..aaahh? suruh si X, punchkanlah?

Manusia - Azan sudah kedengaran.. ..
Malaikat - Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan
Syaitan - Baru pukul berapa.. rilex lah..awal lagi nieii?.

Manusia - Eh, eh.... tak boleh tengok ini, berdosa...
Malaikat - Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat dan mengetahui !
Syaitan - Perggghh... best tu... . rugi ooo kalau tak tengok nie..

Manusia - Saudaraku sedang melakukan dosa
Malaikat - Wahai anak Adam, cegahla ia..
Syaitan - Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang, lantaklahh? ..

Manusia - Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain
Malaikat - Wahai anak Adam, nasihat-menasihatil ah sesama kamu..
Syaitan - Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa susah2... pandai2lah?

Manusia - aku telah berdosa..
Malaikat - Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu,sesungguhnya Allah Maha Pengampun. .
Syaitan - Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat... lagipun muda hanya sekali....rugila. .... (kalau sempatla)

Manusia - Kalau pergi, mesti seronok!
Malaikat - Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah, berpalinglah dari jalan itu ....
Syaitan - Jangan bimbang, tiada sesiapa yang tahu...Jomlahhh?

Manusia - Uuhhh?letihnya arini..tak solat lagi nieee?.
Malaikat - Wahai anak Adam, taatilah Allah dan RasulNYA, kebahagiaan di dunia dan akhirat untukmu. Solat itu wajib bagimu...
Syaitan - Hey anak Adam, ikutilah aku,kebahagiaan di dunia (sahaja) dan kebahagiaan diakhirat (jangan mimpilah!) untukmu....

Sekarang anda mempunyai 3 pilihan :
1... Anda - Patut ke aku biarkan teks ini tetap di sini..
2. Malaikat - Ingatkan pada kawan yang anda kenal (sebarkan ini)
3. Syaitan - Tak payahlah sebuk2 biar je disini..kalo boleh delete je.. —



credit: Muhammad Ridzuan Najib


p/s: jalan telah disediakan...anda yg pilih lorong mne yg nak ikut..renungkn2 & selamat beramal...:)r

The 11th hour ~Sami Haque & Hasan Shaikh~

0 comments
The 11th hour: “A man who decides to change on the 12th hour dies on the 11th.” 


(very interesting video about one man finding his faith and its place in his life)







credit: Farooq Ali Khan

p/s:Hayati btul2 mmg best...:)

Sultan Muhammad AL-Fateh (MUJAHID ANAK MUDA)

22 September 2011

0 comments
video

Rasulullah SAW bersabda: Konstantinopel akan jatuh ke tangan seorang ketua yang baik lagi beragama, (tenteranya) tidak melampau, tidak mencuri dan (rakyatnya) tidak penipu dan tidak bergaul bebas. (Riwayat Al Imam Abu Al Hasan Ahmad bin Jaafar) Dipetik dari kitab ‘Ukduddurar Fi Akhbar Al Muntazar.

Dalam Hadis yang lain, Sabda Rasulullah SAW ketika menggali parit dalam peperanganKhandaq, "...Konstantinopel (kini Istanbul)
akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera.."
(Hadis riwayatImam Ahmad)

Umat Islam berlumba-lumba membebaskan Konstantinopel untuk mendapatkan penghormatan yang dijanjikan oleh Allah SWT dalam hadis tersebut. Walau bagaimanapun, kesemua ekspedisi yang dilancarkan menemui kegagalan. Di antaranya, LIMA ekspedisi dizaman Kerajaan Umaiyyah, SATU ekspedisi di zaman Kerajaan Abbasiyyah dan DUA ekspedisi di zaman Kerajaan Uthmaniyyah.
Dalam salah sebuah ekspedisi semasa zaman Kerajaan Umaiyyah, seorang sahabat Nabi SAW iaitu Abu Ayyub Al-Ansary RA telah syahid dan dimakamkan di bawah dinding kubu Kota Constantinople di atas wasiatnya sendiri. Apabila ditanya kenapa beliau ingin dimakamkan di situ maka beliau menjawab, "Aku ingin mendengar derapan tapak kaki kuda sebaik-baik raja yang akan mengetuai sebaik-baik tentera semasa merekamembebaskan Konstantinopel".

Bayangkankalau mereka sudah jemu dan tidak percaya selepas kesemua ekspedisi untuk merealisasikan hadis nabi bagaimana? Tapi jawapannya tidak. Kata-kata nabi pasti menjadi kenyataan. InsyaAllah.

Begitulah teguhnya iman seorang sahabat besar Nabi SAW. Hadis Nabi SAW ini direalisasikan hampir 800 tahun kemudiannya oleh Sultan Muhammad Al-Fateh, khalifah ke-7 Kerajaan Uthmaniyyah dengan 250,000 orang tenteranya.
Siapakah Sultan Muhammad Al-Fateh?
Apakah kehebatan baginda dan tentera-
tenteranya sehingga disebut "sebaik-baik
raja" dan "sebaik-baik tentera" dalam hadis
tersebut?

Para Sahabat dan salafussoleh berlumba-lumba untuk merebut janji ALLAH tentang kejatuhan Konstantinopel itu. Dengan harapan di tangan merekalah berlaku janji itu. Tetapi mereka gagal sehinggalah 800 tahun sesudah kewafatan Rasulullah. Hal itu baru terjadi di tangan Muhammad Al Fateh, keturunan Bani Usman. Yg ekoran dari itulah Turki Usmaniah akhirnya muncul menjadi empayar kepada tiga benua dengan dua puluh sembilan buah negara di bawah takluknya. Hingga hari ini, kalau kita ke Turki, kita masih dapat saksikan kesan-kesan kegemilangan dan kegagahan Islam yang ditinggalkan itu.

Credit:Pendedahan Konspirasi & penipuan Dunia (Group FB)


Dituliskan Dosa Dan Pahala

1 comments


p/s: Syukur Alhamdulillah Ustaz kazim dah makin sihat..harap diberikan kesihatan yg baik untuk terus menyebarkan ilmu...insyaAllah....:)

Kenapa Aku Diuji...?

21 September 2011

0 comments


Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta."
(Surah Al-Ankabut : 2-3)

KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
(Surah Al-Baqarah : 216)

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
(Surah Al-Baqarah : 286)

RASA FRUST?

"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman."
(Surah Al-Imran : 139)

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?

"Wahai orang-orang yang beriman!
Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh,
di medan perjuangan) & bersedialah (dengan
kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya,
kamu berjaya (mencapai kemenangan)."
(Surah Al-Imran : 200)

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk."
(Surah Al-Baqarah : 45)

APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka."(Surah At-Taubah : 111)

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?

"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."
(Surah At-Taubah : 129)

AKU DAH TAK DAPAT BERTAHAN LAGI !!!!!

"... ..dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah.
Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir."
(Surah Yusuf : 12)


I said to Allah : "I hate life"
Allah replied :"Who asked you to love life..??
Just love me and life will be beautiful ♥




Sahabatku, janganlah kau merasa takut, rugi & menyesal untuk meninggalkan sesuatu kerana Allah. Janji Allah itu pasti & Allah tidak pernah memungkiri janji-Nya. Sesungguhnya ada sesuatu yang lebih baik yang telah Dia takdirkan buat hamba-Nya yang tidak pernah berputus harap untuk memohon hanya yang terbaik dari-Nya. Takkan menyesal buat mereka yang melakukan sesuatu & meninggalkan sesuatu semata-mata hanya kerana Allah


*Credit:Pendedahan Konspirasi & Penipuan Dunia (Group FB)