Musafir Hidup: Andai Aku Masih Disini

07 August 2012



ANDAI AKU MASIH DISINI

Aku masih disini
melukis kata
pada sebuah madah puisi
bait coretan tafsir hati
tanpa alunan dari manis bibir
bimbang tersinggung mereka yang terasa

Mata pejam pada erti celik
cuba bertindak tahu segala macam
tapi masih menyelongkar maksud sebenar
tanpa bersifat bias
terkadang rasa mengubah hati
mungkin tersilap meletak hukum

selagi masih disini
akan ku cuba 
mencari segala mungkin punca
lengkapkan deretan dunia puzzle
terkadang masa tak memberi izin 
bila tempoh luput tiba
aku terpaksa tinggalkan segala
mungkin soalan itu tiada jawapan
betulkah..?? 
hati boleh menjawab

Andai masih disini
akan aku selak kembali kitab lama
yang tak pernah luput dek zaman
walau bertukar seribu tangan
cuba memahami isi sebenar
walau aku agak terlewat
tapi masih tiada kata terlambat

Aku mencari sebab aku bukan alim
aku ingin memahami sebab aku daif
aku cuba belajar sebab aku hilang punca
akhirnya baru aku sedar
jalan ini indah

Diperhujung aku disini
sudah ku lakar segala rasa impian
penuh satu buku
tiba masa aku berganjak ke tapak lain
moga bekal ini cukup
dalam erti satu perjalanan

"Allah tahu apa yang terbaik walaupun manusia selalu andaikan apa difikiran mereka terbaik untuk dirinya"

silentkiller~seeker~
23.25 pm
07/08/12
BIM


3 comments:

Anonymous said...

Allah!
barakallahufik.

Tanpa Kata Nama said...

salam bro,

lama tak nampak kau tulis puisi tapi kali ni tak ada ayat pelik....mudah paham,
tapi ayat last macam nak tutup buku je..? o.O

TanpaKataNama313 said...

@aku-bukan-robot : insyaAllah.. may Allah bless...=)

@Tanpa kata nama : wasalam.. ko pun lama aku tak nampak singgah sini...hehehehe.. x de la.. klau ada rasa aku lakar la.. klau x de.. kira x de la.. lgipun ni bukan puisi la..

tutup buku...urrmm.. klau dah smpai masa kena tutup la..hehehehe...=)