Monolog Hati: Ikhlas

26 November 2012


“Ikhlas adalah satu rahsia dalam rahsia-rahsia-Ku. Aku titiskan ia dalam hati hamba-hambaku yang Aku mangasihinya” (Riwayat Abu Hasan Al Basri)

Berjalan dua tiga tapak
Atur langkah kegarisan lain
Mungkin rasa selesa
Anggapan tertunai apa yang perlu
Walaupun rahsia hati
Terkadang diri pun tak mengerti
Ikhlas kah aku..?

Hati walaupun nampak kecil
Boleh jadi sekeras batu
Tersembunyi pelbagai rasa
Riak apa yang aku tahu
Ujub apa yang aku ada
Hipokrit dengan diri
Ego dengan fikiran sendiri
Ikhlas kah aku..?

Sedarkan aku
Jika tujuan mahu terpesong
Maafkan aku
Jika sikap membuat tidak senang
Bangunkan aku
Jika terbuai dengan amal yang terbatas
Moga ikhlas tersemai pada hati

"Ikhlas itu ibarat semut hitam yang berjalan di atas batu yang hitam pada malam yang gelap"

--------------------------------------------
nak kongsi satu petikan artikel "Hati Emas"  dari Ustaz Pahrol Mohd Juoi..

Ramai yang hanya di tahap ‘lepas fardu Ain’… Namun Allah Maha Penyayang, kekadang ada manusia yang diberi ‘hati yang bercahaya’ berbanding ‘otak yang bergeliga’, hingga dengan itu sedikit ilmu yang ada mampu dimanfaatkan seoptimumnya.

Sahabat-sahabat ku (pengunjung gentarasa), kekadang terlalu banyak untuk ditulis sehingga tidak mampu dituang oleh kata-kata dan bahasa. Makna kadang-kadang tercari-cari kata-kata kerana sering diungkapkan sesuatu yang indah hanya dapat dirasa tetapi sukar untuk diungkapkan. Ya, tiada kata secantik bahasa… untuk mengungkapkan segala perasaan. Namun, keindahan itu bukan hanya untuk dirasa, tetapi untuk dijelmakan dalam bentuk perbuatan dan tindakan. Ya Allah, jangan jadikan kami orang yang terhijab oleh rasa-rasa yang tidak keruan, disangka kebenaran rupa-rupanya bisikan syaitan!


Di dunia ini tempat kita berjuang baliknya pada Allah Taala..mungkin kita kalah.. mungkin kita menang atau mungkin x kalah @ menang.. atau mungkin xdapat apa2.. tapi apa y kita buat secara ikhlas akan dibawa bersama berjumpa Allah [Petikan Kuliah Dr MAZA]

----------------------------------------------------------------

Dongaklah keatas dengan Nikmat yang melimpah.. tunduklah kebawah dengan ilmu yang terbatas

sama2 menjaga hati.. moga ikhlas itu milik aku,kau & kamu.. hidup baik2..

0.42
26/11/12

#tertarik dengan "street dakwah" y dibawa Team Hijrah.. moga aku dapat join aktiviti nanti.. :-)



2 comments:

aku-bukan-robot. said...

moga layak ikhlas bertapak di hati, fuhh

TanpaKataNama313 said...

insyaAllah :-)