Ambil Pengajaran daripada Lebah

30 January 2011

Ambil pengajaran daripada lebah...

Dan Tuhanmu memberi ilham kepada lebah: "Hendaklah engkau membuat sarangmu digunung-ganang dan di pokok-pokok kayu, dan juga di bangunan-bangunan yang didirikan oleh manusia. Kemudian makanlah dari segala jenis bungabungaan dan buah-buahan (yang engkau sukai), serta turutlah jalan-jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkannya kepadamu". (Dengan itu) akan keluarlah dari dalam badannya minuman (madu) yang berlainan warnanya,yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai penyakit). Sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) bagi orang-orang yang mahu berfikir.

(Surah An-Nahl: 68-69)


Salam...

Sebelum menulis lebih lanjut tentang keunikan lebah aku nak kongsi macam mana mendapat idea untuk menulis tentang ini...Minggu lepas dalam forum perdana ada membincangkan tentang cara menjadi manusia yang hebat dan salah seorang ahli panel mengemukakan pepatah tentang lebah dan aku lanjutkan percarian dalam tafsir Al-Quran dalam Surah An-Nahl dan dapat beberapa maklumat...dan ucapan terima kasih kepada seorang sahabat dari iluvislam yang secara kebetulan memberi satu link untuk mencari maklumat yang lain sebenarnya tapi dalam website ada satu buku yang membicara tentang Lebah madu kayra Harun Yahya...dan syukur aku dapat menghabiskan bacaan dan mendapat beberapa maklumat yang agak unik yang menunjukkan kebesaran Allah s.w.t..


Sebenarnya banyak yang kita boleh ambil pengajaran daripada kehidupan lebah...


Aku buka tulisan ini dengan pepatah lebah..


“Ambilah pengajaran seperti lebah yang mencari rezeki yang baik tanpa merosakkan tempat ia mencari rezeki,tidak merosakkan pokok yang dia menumpang, dan mengeluarkan hasil yang baik”


Kalau kita dapat aplikasikan kehidupan lebah dalam kehidupan manusia percayalah kita boleh menjadi manusia yang hebat..


Lebah yang mencari rezeki yang baik tanpa merosakan tempat dia mencari rezeki....kalau kita aplikasi dalam kehidupan manusia untuk mencari rezeki yang baik tanpa melibatkan rasuah,tipu-menipu,penindasan,perkerjaan haram..alangkah baiknya ..kehidupan akan menjadi tenang tanpa dibelenggu perasaan was-was dan kebimbangan...


Lebah tidak merosakkan tempat dia menumpang...tidak seperti kehidupan manusia yang diberi peluang untuk singgah di dunia tanpa menghargai..kita boleh tengok keadaan bumi sekarang yang rosak disebabkan manusia itu sendiri yang tidak berterima kasih kerana diberi tempat untuk menumpang...diharap kita semua dijauhkan dari golongan yang merosakkan bumi.....


Lebah mengeluarkan hasil yang baik iaitu madu yang mempunyai banyak khasiatnya..kalau kita dapat mengaplikasi dalam kehidupan kita sendiri memang kita mampu untuk menjadi manusia yang hebat...jadikan diri kita boleh mengeluarkan hasil yang baik dengan ilmu yang kita dapat untuk kemajuan agama,bangsa,negara dan dunia....bukan digunakan untuk tujuan keburukan..


Itu baru huraian dari pepatah lebah sekarang dinyatakan secara ringkas tentang kehidupan lebah yang sangat unik...


1.Lebah-lebah madu saling memberi makan antara satu sama lain.


2.Ia mengawetnya dengan satu bahan yang dinamakan “propolis” untuk menghalangnya daripada menghasilkan bakteria dan menjejaskan kesihatan lebah-lebah yang lain di dalam sarang. Sukar untuk percaya, tetapi propolis adalah satu bahan anti-bakteria, iaitu, untuk menghalang membiakkan bakteria


3.Cara menghasilkan propolis(Mulanya mereka mengumpulkan sejenis bahan yang dinamakan damar daripada tunas sebahagian pokok yang melekit dengan bantuan rahang bawah mereka. Mereka menghasilkan propolis dengan mencampurkan air liur mereka dengan damar tersebut, dan membawanya ke sarang di dalam kantung khas di kaki mereka.)


4.Lebah madu menyaluti apa sahaja yang mereka tidak dapat bawa keluar daripada sarang dengan bahan ini yang mereka simpan di dalam kantung di kaki mereka. Dengan cara ini, bahan tersebut tidak dapat menempatkan sebarang bakteria dan menjadi tidak berbahaya. Ini adalah satu operasi yang sama dengan kaedah pengawetan mumia.


5.Tiada titik persimpangan muncul di atas indung-indung madu(berbentuk heksagon) yang dibina oleh lebah-lebah madu.Indung-indung adalah satu bentuk seragam,seolah-olah ia dibuat oleh seorang sahaja. Ini amat menakjubkan kerana lebah-lebah mula membina sel untuk membentuk indung-indung madu daripada titik-titik yang berbeza.


6.Proses2 dalam inti sari madu adalah madu bunga yang lebah kutip daripada bunga-bunga dan kuntum-kuntum buah. Setelah mengumpulkan madu bunga daripada bunga-bunga,lebah menukarkannya kepada madu.


7.Untuk mengumpulkan satu kilogram madu, 900 ekor lebah perlu bekerja sepanjang hari. Anggaran lain didalam buku ini lebih memeranjatkan: untuk menghasilkan 450 gram madu tulen, 17 ribu lebah mesti menghinggapi 10 juta bunga. Ia adalah satu kerja yang sangat sukar bagi mereka. Tetapi,sebaliknya, lebah-lebah bekerja lebih kuat dan menghasilkan lebih banyak madu daripada keperluan mereka. Tambahan pula, mereka sendiri tidak menggunakan madu ini, tetapi menawarkannya kepada kita manusia.


Inilah serba sedikit ringkasan yang aku buat daripada bacaan aku...sangat menakjubkan..bayangkan lebah yang sekecil tu mempunyai ilmu kimia yang sama dengan manusia untuk mengawet seperti mumia dan lebah kecil ini mempunyai ilmu matematik yang sangat baik..bayangkan mereka membina indung2 madu@sarang yang berbentuk heksagon tanpa ada persimpangan atau kesalahan tanpa menggunakan alat tertentu. Dan satu lagi lebah ini bersusah payah menghasilkan madu tanpa menggunakannya tetapi untuk kegunaan manusia yang mempunyai khasiat..


Inilah bukti kekuasaan Allah untu dilihat pada kita..bayangkan lebah yang kecil tu mempunyai banyak keistimewaan...sebab tu kita disuruh untuk merenung dan mengkaji semua ciptaan Allah..kita akan dapati banyak keajaiban di sekeliling kita...terima kasih Ya Allah kerena memberi aku kesempatan mendapatkan ilmu ni........


p/s: kalau ada silap dalam menulis harap dimaafkan...untuk dapat maklumat yang lanjut bacalah buku bertajuk lebah Madu: Pembina sarang yang sempurna (karya Harun Yahya)..anda takkan rugi membacanya...

0 comments: