EPILOG SATU PERJALANAN

10 January 2011

Kehidupan....

Satu epilog perjalanan..

Dalam sebuah penggembaraan

Merentasi liku-liku dugaan

Untuk mencari bekalan

Sebelum bertemu yang Maha Esa..


Dalam epilog ini...

Mempunyai jalan ceritanya sendiri

Dimana aku lah watak utama

Dibantu dengan watak sampingan

Diatas satu pentas kehidupan

Dihiasi dengan suka dan duka

Sebagai penyeri dunia....


Di atas pentas ini

Aku kena memilih..

Jalan mana yang perlu lalui...

Putih atau hitam..

Itu terserah padaku....


Dalam melalui jalan yang bercabang..

Dan menyusuri denai yang penuh dengan onak dan duri

Ada sesekali terjatuh dipalit lumpur dosa

Akibat kekhilafan diri...


Aku juga pernah tersesat...

Dalam belantara duniawi...

Akibat termakan hasutan iblis durjana...

Yang berjanji untuk menghancurkan anak Adam....


Disaat aku hampir kelemasan...

Dilambung ombak dugaan yang meletihkan aku..

Sinar cahaya dariNYA menyuluh aku...

Keluar dari jalan ini

untuk kembali pada pautan

keredhaanNYA....


Perjalanan ini tak berhenti disini...

Aku kena menerusi lagi....

Untuk mencari bekalan yang berharga...

Dan aku kena segera bangkit

Pabila dihempas dugaan dan ujian

Bukan terus terduduk dibuai bisikan syaitan...


Epilog perjalanan ini akan berhenti...

Pabila ajal telah menjemput tanpa memberitahu...

dan singgah sebentar di alam barzakh

sebelum hari kebangkitan memanggil....


Inilah...

Epilog sebuah perjalanan....

Yang aku lalui.....


AL AMIN

05.17 PM

09/01/2011

Bandar Indera Mahkota

0 comments: