ANUGERAH

24 January 2011

Dipersisir pantai aku berdiri...
merenung nun jauh disana..
memerhati kebesaran ciptaanNya
yang sangat indah tak dapat diluah dengan kata-kata...

Desiran angin meresap dihati..
membuai aku dengan keasyikan..
keasyikan yang membuat aku tenang..
tanpa mengharap melodi ciptaan manusia..

ombak kecil datang menghempas pasir..
datang dan pergi bersilih ganti...
ada sesekali membawa pasir bersama...
membuat diriku terfikir..
ini seperti kehidupan manusia..
disulami dengan dugaan dan ujian..
ada yang tak berubah walaupun halangan menimpa
dan ada yang dihanyut bersama arus kekecewaan....

Disebalik pasir itu...
sekelompok ketam yang membawa anak-anaknya berjalan..
membuat aku termenung...
andai kehidupan manusia juga macam ni...
alangkah bahagia...

Diatas sana langit biru yang tersergam indah...
sekumpulan burung sedang terbang bebas..
bermain-main sesama mereka tanpa rasa risau..
membuat aku berharap...
alangkah baiknya kalau dunia manusia macam ini..
bebas tanpa pertumpahan darah, penindasan, peperangan...

Ya Allah terima kasih kerana memberi aku kesempatan...
melihat, merasa dan mendengar..
dan memberi peluang untuk aku memikir...
dengan anugerah yang Engkau pinjam padaku...
membuat aku rasa lapang..
untuk terus sujud kepadaMU Ya Allah...

SURAH Al-BAQARAH AYAT 164:

Sesungguhnya tentang ciptaan langit dan bumi, pertukaran malam dan siang, kapal yang berlayar dilautan yang memberi manfa'at kepada manusia, air(hujan) yang diturunkan Allah dari langit, lalu dihidupkanNya (kerana hujan itu) bumi yang sudah mati(kering) dan berkeliaranlah berbagai bangsa binatang, dan perkisaran angin dan awan yang disuruh berkerja di antara langit dan bumi, sesungguhnya semua itu menjadi bukti kebenaran untuk orang-orang yang berfikir


AL AMIN
07.28 PM
24/01/2011

p/s: akhirnya dapat juga ilham utk post sesuatu...skrg agak sibuk dgn keje dan dalam proses nk siapkan satu artikel...

0 comments: