Satu Ketenangan

07 March 2011


Desiran bayu mengusik dihati
mengukir seribu ketenangan
hembusan dari nafasku
menghilangkan rasa bebanku
dengan memerhati
keajaiban hamparan alam ciptaan-MU
yang sangat indah dimata
meresap ke hati


Aku seorang diri
mengorak langkah tanpa tujuan
buih dan pepasir menjamah di kaki
sebagai teman ku
terkadang mataku memerhati
nun jauh lautan yang tebentang luas
terasa kerdil diri ini
keasyikan itu membuat beban masalah
yang tertanggung di kepala
bagai hilang ditelan
ombak yang datang dan pergi tanpa ada istilah penat


Diatas sana...
sekumpulan burung terbang bebas
bermain-main menghiasi keindahan langit
tanpa ada masalah dan kerisauan
membuat aku terbuai seketika
dan membuat wajah ini tersenyum kepuasan
kerna mendapat kepastian apa yang aku cari
sebenarnya kegembiraan dan kebahagiaan ada disisi diri
tapi terkadang diri ini terlepas pandang
dikaburi dengan rasa gusar dihati
memikir tentang masalah dan ujian yang melanda


Di hujung kaki langit
senja mentari ingin melabuhkan tirainya
pergi dengan cantik
dan esok akan datang kembali
untuk terus memberi sinarnya
dan malamnya memberi sedikit cahaya untuk sang bulan
mengikut aturan-NYA
begitu juga dengan kehidupan yang aku inginkan
biarlah datang memberi sinar dan kebaikan
pada insan dan hidupan yang lain
bukan mendatangkan kecelakaan
dan biar lah aku pergi
menghadap Yang Maha Agung
dengan kecantikan ilmu dan amal
yang dibawa bekalan dari dunia
bukan dosa noda yang merencatkan
perjalanan hidupku





masih diberi peluang untuk berkongsi ilham
Mohd Al Amin
11.57 PM
03/03/11
rakaman senja petang yang damai disebuah pulau.......




0 comments: